Amerika, the land of stars and stripes . The land of promise. The land of freedom. Voor ons…gewoon een geweldig vakantieland. Al vanaf 1993 komen we jaarlijks in Amerika. We hebben al vele rondreizen gemaakt en hebben ondertussen onze favoriete plekken waar we graag komen. Het ‘kriebelde’ al jaren….hoe zou het zijn om voor een paar jaar in Amerika te wonen? Nu, na zo veel jaar, is daar onze kans .

Daar waar wij al die jaren van hebben gedroomd is werkelijk geworden. Op 27 oktober 2009 zijn wij verhuisd naar Great Falls, Virginia. Een voorstad van Washington DC. We hebben daar bijna 4 jaar met veel plezier gewoond. Wat we echter niet hadden voorzien, is dat we naar Texas zouden verhuizen. Van een city life style naar een country life style... Our journey continues...

....en het gaat maar door! Vanaf half juli 2018 zullen wij wederom naar Amerika verhuizen voor een periode van 4 jaar. Back where we started...in the Washington DC area!

Deze site is bedoeld voor familie, vrienden, bekenden en andere geïnteresseerden. Op deze blog kunnen jullie vanaf nu alles lezen over ons leven aan de andere kant van de oceaan; oftewel 'Our life overseas'! Wij zouden het leuk vinden als je een berichtje of een reactie achterlaat.



woensdag 6 januari 2010

Dagje Washington DC

Een beetje laat, maar ‘vorig jaar’ zijn wij voor de kerst nog een dag naar Washington DC geweest. Sinds we hier wonen waren we er nog niet geweest. We hadden een dag uitgekozen, waarop het lekker zonnig zou worden. Het was wel koud, maar met de zon in ons gezicht was het best vol te houden. We hadden de auto bij John zijn werk geparkeerd en toen de metro gepakt naar Washington. We deden er een kwartiertje over. Allereerst kwamen we voorbij het Witte Huis. Hoewel ik dit al vaker heb gezien, blijft het toch altijd wel speciaal. Vooral die sluipschutters op het dak. Ja, big brother is watching you!

We zijn vervolgens om het Witte Huis heen gelopen en kwamen toen bij de kerstboom. Die vond ik wel een beetje tegenvallen. Ik heb nog steeds de kerstboom bij Rockefeller Center in mijn herinnering en daar kan deze boom niet aan tippen. Maar goed, het trekt altijd veel mensen, dus het was een gezellige drukte rond de boom. Aangezien wij met een Canon Eos 40D rondlopen, worden we om de haverklap gevraagd om van andere mensen een foto te maken. Dat is niet erg, maar op een gegeven moment houdt het wel op. We kwamen zelf bijna niet toe om foto’s te maken en dat kan toch niet de bedoeling zijn. Afin, natuurlijk moest ik ook even poseren voor het Witte Huis. Gewoon even de toerist uithangen in eigen land, hahaha. Na wat poses te hebben gedaan, besloten we om verder te lopen; naar de Washington Monument. Omdat een paar dagen hiervoor de snow blizzard over Washington was gegaan, waren de wandelpaden soms spekglad. Dan komt de held in mij naar boven…niet dus! Ik zei tegen John, dat hij maar niet op mij moest wachten en hij alvast vooruit kon lopen. Voordat ik het wist, was hij al uit mijn gezichtsveld verdwenen. Uiteindelijk ben ik veilig en zonder vallen bij het monument aangekomen.

Het Washington Monument is een grote hoge stenen toren met 50 Amerikaanse vlaggen eromheen. Het werd opgericht voor de eerste Amerikaanse president, George Washington. Met een hoogte van ruim 169 meter is het Washington monument de hoogste obelisk ooit gebouwd. De toren altijd het hoogste bouwwerk van Washington blijven; het Congres heeft een wet aangenomen waarin staat dat er nergens in de stad hoger dan het monument mag worden gebouwd. Vanuit hier heb je een goed uitzicht op The Mall. Hier ligt het Capitol, het Washington Monument en het Lincoln Memorial aan. Het was erg koud en het waaide er flink. Na wat foto’s te hebben genomen, ging onze wandeltocht verder. We besloten om richting het Lincoln Memorial te lopen.

Het was een heerlijke dag, dus zo af en toe hebben we zelfs op een bankje gezeten om er even van te genieten. Zolang je maar in de zon bleef, was het heerlijk. Na wat stops te hebben gemaakt kwamen we bij het Lincoln Memorial. Het is een gedenkteken aan de Amerikaanse president Abraham Lincoln. In het monument bevindt zich een groot marmeren beeld van de oud-president. Het Vietnam Veterans Memorial ligt hier vlakbij, dus ook daar hebben we nog een bezoekje aan gebracht. Het was lekker rustig bij The Wall, dus we hebben eens goed de tijd kunnen nemen. Het ene deel van de muur wijst in de richting van het Washington Monument terwijl het andere naar het Lincoln Memorial wijst. Op de muur staan zo'n 58.000 namen van gesneuvelde en vermiste soldaten die tijdens de Vietnamoorlog in dienst waren.

Het begon inmiddels erg koud te worden, want de zon verdween langzaam. We wilden nog ergens gaan eten, dus we moesten nog op zoek naar een restaurant. Voordat we gingen eten zijn we nog bij Obama langs geweest maar die heeft zich niet laten zien. Inmiddels begon het al donker te worden. De kerstboom was nu verlicht en zo ook het Witte Huis. Mooi om te zien hoe een stad veranderd als het donker wordt. De gebouwen zijn dan mooi verlicht. Zo ook het Witte Huis. We hebben gauw nog even wat foto’s genomen.

Daarna een restaurant gevonden waar we wat gegeten hebben. We namen de dag nog eens door en kwamen beiden tot de conclusie dat we meer het type zijn voor New York. Washington is prachtig, begrijp me niet verkeerd, maar ik mis gewoon de huzzle and buzzle van New York. De ontelbare restaurantjes, het compacte, de wijken, Central Park en zo kan ik nog wel even doorgaan. Gelukkig is het maar een paar uur rijden naar New York. Na een geslaagde dag namen we de metro weer terug, om daarna weer naar huis te rijden. Wat is het toch bijzonder om in de omgeving van Washington te wonen.


8 opmerkingen:

Petra zei

Ok, hier komt de Washington fan :). New York is anders, maar jullie hebben "Washington" op die ene dag toch echt niet gezien! Ga eens naar de oude buurten, Georgetown (meest bekende), Dupont Circle, Adams Morgan, Eastern Market, Capitol Hill. Jullie hebben nog geen tiende van de stad gezien, maar enkel het toeristische gedeelte. Wij reden gisteren door Dupont Circle en ik kreeg spontaan fotografie neigingen. Wil je er misschien eens samen op uit? Dat lijkt mij namelijk heel leuk!

Natasja Valentijn zei

Dit was niet de eerste keer, dat ik in Washington was. Ik heb al verschillende wijken gezien. Ik weer ook dat dit de ' typische toeristen spots' waren. Toch neig ik meet naar New York. Wat het fotograferen betreft; ik denk dat we al een hele club hebben. Ik ken nog meer vrouwen die er eens op uit willen gaan. Dat wordt gezellig.

Petra zei

Prachtige foto's hebben jullie gemaakt!
Moet eerlijk bekennen dat ik de boom voor Amerikaanse maatstaven vond tegen vallen en die in NY mooier vond. Ook kwa versiering. Maarja, net wat je zelf al schrijft het idee dat hij in de voortuin van de Obama's staat maakt hem al wel bijzonderer.

Bibi zei

Ik ben nog nooit in Washington geweest jammer genoeg.
Ik vind de kerst boom van onze president ook erg tegenvallen. Ik was in NY, met de damesgroep, en heb toen helaas de kerstboom niet gezien omdat die andere dames dat niet wilden(die hadden een paar jaar geleden een hele heisa over de planning en eindigden met een paar uur om de kerstboom heen te lopen dus die hadden hun buik er voor een paar jaar van vol)maar op plaatjes ziet die er beter uit.

Monique (Nieuwen Oord) zei

Ik begrijp je wel. In New York voel je het leven van de grote stad bruisen om je heen. Washington is weids, groen en heeft weinig hoogbouw. Dat vond ik de meest opvallende verschillen. Maar ha, ik ken de stad alleen echt maar van 'een dagje'. Kom dit jaar wel terug hoor :-)

Petra zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
Anja zei

Prachtige foto's heb je gemaakt. Ik vind Washington DC en New York beide hele interessante steden maar niet met elkaar te vergelijken.

Bianca (Holladnranch) zei

Wat een mooie foto's ! Ik hou niet (meer) van gebouwen, beton, asfaltwegen en drukte.Geef mij maar ons bos, weiland en de rust en ruimte van de natuur om ons heen. Hoewel ik toch wel ontzettend baalde dat we vandaag geen senseo apparaat hebben kunnen vinden, zelfs niet in de winkels 3 kwartier rijden hiervandaan dus kopen we die ook maar gewoon via internet ;-)
Maar ach, elk voordeel heeft zijn nadeel of hoe was het ook alweer ? ;-)