Amerika, the land of stars and stripes . The land of promise. The land of freedom. Voor ons…gewoon een geweldig vakantieland. Al vanaf 1993 komen we jaarlijks in Amerika. We hebben al vele rondreizen gemaakt en hebben ondertussen onze favoriete plekken waar we graag komen. Het ‘kriebelde’ al jaren….hoe zou het zijn om voor een paar jaar in Amerika te wonen? Nu, na zo veel jaar, is daar onze kans .

Daar waar wij al die jaren van hebben gedroomd is werkelijk geworden. Op 27 oktober 2009 zijn wij verhuisd naar Great Falls, Virginia. Een voorstad van Washington DC. We hebben daar bijna 4 jaar met veel plezier gewoond. Wat we echter niet hadden voorzien, is dat we naar Texas zouden verhuizen. Van een city life style naar een country life style... Our journey continues...

....en het gaat maar door! Vanaf half juli 2018 zullen wij wederom naar Amerika verhuizen voor een periode van 4 jaar. Back where we started...in the Washington DC area!

Deze site is bedoeld voor familie, vrienden, bekenden en andere geïnteresseerden. Op deze blog kunnen jullie vanaf nu alles lezen over ons leven aan de andere kant van de oceaan; oftewel 'Our life overseas'! Wij zouden het leuk vinden als je een berichtje of een reactie achterlaat.

dinsdag 4 januari 2011

Dag 1 en 2 in New York

We zitten inmiddels al in 2011 dus hoog tijd om mijn blog bij te werken. Zoals jullie hebben kunnen lezen zijn we naar New York geweest. Op woensdag 22 december zijn we naar New York gevlogen. Alles ging vlotjes, we hadden zo een de taxi in New York en binnen een mum van tijd stonden we voor ons hotel; het Hilton New York. Het is een groot hotel en ligt erg centraal. John is Gold member en daardoor kregen we een upgrade naar een betere kamer. De kamer zag er weer goed uit, met warme kleuren. New York heeft erg veel last van bedbugs, dus voor alle zekerheid hadden we een checklist meegenomen om te zien of er bedbugs op onze kamer waren. Na een grondige inspectie van John (kan zo bij CSI gaan werken…) werd de kamer goedgekeurd en konden we ’s avonds met een gerust hart het bed instappen. Even snel onze koffers leeggemaakt en daarna natuurlijk de stad in. Deze dag zouden we rustig aan doen. We hebben rondgelopen door Central Park en de omgeving van ons hotel. ’s Avonds zijn we naar 5th Avenue, de kerstboom bij Rockefeller, de schaatsbaan bij Bryant Park en vervolgens naar Times Square gegaan. Daar is het altijd een drukte van belang. De volgende dag hebben we een bezoek gebracht aan het MoMA. Voor dit museum hoefden we alleen maar de straat over te steken bij ons hotel. Lekker dichtbij dus. Dit museum is bij ons favoriet. Wij houden van moderne kunst en het MoMA heeft altijd leuke exposities. Nadat we er een paar uurtjes vertoefd hadden, zijn we verder op pad gegaan. Het nadeel in de winter is dat het al vroeg schemerig wordt. Daardoor was er geen tijd meer om naar een wijk te gaan. We hebben rondgelopen door de straten van New York en Central Park. We zijn nog even naar Madison Avenue gelopen, waar de flagship store van Ralph Lauren zit. Daar zag ik de poncho hangen die ik bij ons in Tysons Corner ook al heb zien hangen. Ik was er nog steeds helemaal weg van. De poncho was al twee keer afgeprijsd, maar ik besloot toch te wachten tot na de kerst. De winkels komen dan met nog meer afprijzingen en het is de moeite om dan terug te komen. Onze magen begonnen te rammelen van de honger en we hoefden niet na te denken waar we zouden gaan eten. De Brooklyn Diner bij Carnegie Hall is al jaren onze favoriet. Dit restaurantje is zeer geliefd bij de locals en toeristen. Het is er meestal erg druk en het eten is altijd goed. Hun befaamde Cheeseburger Deluxe ging er dan ook weer moeiteloos in. Nog nooit heeft een ander restaurant hun hamburger overtroffen. Als dessert kozen we de Strawberry cheesecake. Zo lekker!

De volgende dag zijn we met de metro naar Brooklyn gegaan. Vandaaruit zouden we later over de Brooklyn Bridge teruglopen richting downtown. Het weer zat ons erg mee, want het was een strakblauwe lucht. Dat is altijd leuk, zeker als je foto’s maakt van de skyline van New York. De laatste keer dat we in New York waren was al weer 2 jaar geleden en inmiddels is er veel veranderd. Zo is er een nieuw park aangelegd, namelijk het Brooklyn Bridge Park. Sinds maart 2010 is Pier 1, een gedeelte van dit park, geopend voor publiek. Ze zijn nog niet klaar, want er komt nog veel meer bij. De verwachting is dat in 2013 fase 1 helemaal af is. Het is een leuk park geworden. Je kunt hier heerlijk wandelen en in de zomer kun je er picknicken op één van de grasvelden. Overal staan bankjes zodat je op zijn tijd even kunt gaan zitten en het uitzicht op je in kunt laten werken. Het was wel jammer dat de Brooklyn Bridge deels was ingepakt. Dit heeft te maken met renovatie werkzaamheden die tot 2014 gaan duren! Dat is een heel lange tijd! Gelukkig hebben we er heel veel foto’s van, dus een must om de brug te fotograferen hadden we niet. We hadden ondertussen genoeg plaatjes geschoten van de skyline en het was tijd om naar de overkant te lopen. Eenmaal op de brug bleek dat je ook niet echt over de rand kon kijken, omdat er schotten van hout waren geplaatst. Pas op het laatste stuk hadden we uitzicht vanaf de brug. Toen we weer vaste grond onder onze voeten hadden zijn we naar Pier 17, South Street Seaport gelopen. South Street Seaport is gelegen op de plaats waar zich ooit de drukste haven van de Verenigde Staten bevondt. Fulton Street, in het centrum van de wijk was vroeger een van de drukste straten van de stad, zeker nadat er in 1821 een vismarkt opende. Hier vertrok ook de veerdienst naar Brooklyn.

Verder hebben we die dag door de straten van downtown NY gelopen. We wilden graag de Nederlandse huisjes zien. Tot nu toe hadden we die nog niet gevonden, maar na wat speurwerk van John vonden we het deze keer vrij snel. Zo grappig om de Nederlandse bouwstijl tussen de hoge gebouwen te zien.
Natuurlijk konden we het niet laten om ook nog even naar Wall Street te lopen. Hier is het altijd druk met toeristen en er werd volop gefotograafeerd. Alle andere jaren was het wat mooier versierd. Zo waren de pilaren van de Stock Exchange altijd versierd met lichtjes. Zodra het donker werd, zag je de Amerikaanse Vlag op de het gebouw verschijnen. Dit jaar was het nogal sober. Ook hier bezuinigingen? Het werd al snel schemerig en nu we toch in de buurt waren, zijn we doorgelopen naar Battery Park. Vanaf dit park heb je uitzicht op het vrijheidsbeeld. De zon ging onder en we waren nog net op tijd voor de zonsondergang. Het was inmiddels erg koud, wat het fotograferen iets moelijker maakte. Toch hebben we nog foto's kunnen nemen van het vrijheidsbeeld met de zonsondergang. Het was mooi geweest en we besloten om weer terug te gaan naar het hotel.

Dan is het toch best fijn om een hotel midden in het centrum te hebben. Je kunt er zo weer even terug naartoe gaan om te relaxen en jezelf op te frissen. Na een kleine break zijn we, gewapend met fototoestel, naar Times Square gegaan. Wat een drukte is het hier altijd. Zo leuk om te zien. Soms wel irritant als de 'Remie's' (je weet wel van 'alleen op de wereld') onder ons ineens stil gaan staan, terwijl de rest achter hen aan het lopen is. Maar ach, dat kon de pret niet drukken en we hebben hier mooie plaatjes kunnen schieten. Het is best lastig om dit zonder statief te doen. We hebben dan ook besloten om ons hier in te gaan verdiepen en een statief met de tijd aan te schaffen. We zagen ook dat het één en ander is veranderd op Times Square. Fietsen is nog altijd sterk in opkomst in New York. Het was al weer twee jaar geleden dat wij op Times Square hebben gelopen en we zagen nu dat er fietspaden zijn aangelegd en er nog maar aan één kant auto’s langskomen. Het autogekke New York is nog altijd niet gewend aan de fietser, dus soms hield ik mijn hart vast. De gemeente heeft al honderden kilometers fietspaden in de afgelopen vier jaar aangelegd. Er zijn tevens ‘terrassen’ aangelegd, waar de toerist op een Frans Bistro stoeltje van de omgeving kan genieten. Het zal even wennen worden voor de New Yorker, maar Times Square wordt overgenomen door de fietser en voetgangers….