Amerika, the land of stars and stripes . The land of promise. The land of freedom. Voor ons…gewoon een geweldig vakantieland. Al vanaf 1993 komen we jaarlijks in Amerika. We hebben al vele rondreizen gemaakt en hebben ondertussen onze favoriete plekken waar we graag komen. Het ‘kriebelde’ al jaren….hoe zou het zijn om voor een paar jaar in Amerika te wonen? Nu, na zo veel jaar, is daar onze kans .

Daar waar wij al die jaren van hebben gedroomd is werkelijk geworden. Op 27 oktober 2009 zijn wij verhuisd naar Great Falls, Virginia. Een voorstad van Washington DC. We hebben daar bijna 4 jaar met veel plezier gewoond. Wat we echter niet hadden voorzien, is dat we naar Texas zouden verhuizen. Van een city life style naar een country life style... Our journey continues...

....en het gaat maar door! Vanaf half juli 2018 zullen wij wederom naar Amerika verhuizen voor een periode van 4 jaar. Back where we started...in the Washington DC area!

Deze site is bedoeld voor familie, vrienden, bekenden en andere geïnteresseerden. Op deze blog kunnen jullie vanaf nu alles lezen over ons leven aan de andere kant van de oceaan; oftewel 'Our life overseas'! Wij zouden het leuk vinden als je een berichtje of een reactie achterlaat.



vrijdag 7 januari 2011

Sneeuw storm in NY...

Zondag was de dag dat de sneeuw storm New York zou bereiken. We vonden het daarom een goed idee om de dag in een museum te beginnen. Onze keus was gevallen op het Guggenheim Museum. Nadat we ons buikje vol hadden gegeten met het ontbijt in het hotel zijn we naar het Guggenheim gelopen. Gelukkig stond er geen wachtrij buiten en konden we zo aansluiten in de rij voor de kassa. Het Guggenheim gebouw is al een waar kunstwerk op zich. Een prachtig gebouw ontworpen door Frank Lloyd Wright. Dit ontwerp heeft bijzondere vormgeving. De tentoonstellingsruimte bestaat uit een spiraalvorm. Niet zo gek dat dit museum veelvuldig wordt gefotografeerd. Je mag alleen foto's maken vanaf de begaande grond. Zodra je in het expositie gedeelte komt, is dit niet meer toegestaan. We hebben er wat uurtjes rondgebracht en zagen terwijl we in het museum liepen, dat het buiten was begonnen met sneeuwen. Ook zagen we dat het hard waaide, want de sneeuw kwam horizontaal voorbij in plaats van recht naar beneden.

Eenmaal buiten merkten we pas hoe koud het was. Ondanks dat was het erg leuk om te zien. Mensen met paraplu's die het natuurlijk niet hielden met de sterke wind. Hondjes met 'jasjes' aan, mensen met snow boots... Ook wij waren dik aangekleed en klaar voor een wandeling door Central Park. We hebben al vaker sneeuw gehad in New York en het is altijd weer even mooi om Central Park onder een laag sneeuw te zien. Zeker als het nog onaangetast is. De sneeuw maakte het wel moeilijk om te fotograferen. John had uit voorzorg een handdoek meegenomen, die hij telkens over het fototoestel hield, zodat deze niet nat werd. De kleine sneeuwvlokjes werden naarmate het later werd steeds groter. We zagen al kinderen met sleetjes lopen. Die gingen allemaal naar Central Park, want daar was het nu te doen. Volop sneeuwplezier. Wij hebben er mooie foto's kunnen nemen. Na een tijdje zijn we teruggegaan naar het hotel. Even opfrissen, een droge broek aandoen en natuurlijk opwarmen.

Ondertussen bleef het maar sneeuwen en er lag al flink wat sneeuw. De voorspellingen waren dat het de hele nacht door zou gaan en dat er op maandag een halve meter zou liggen. Het werd ook steeds kouder en dat was duidelijk voelbaar toen we buiten kwamen. Door windsnelheden van zo'n 80 km/u was de gevoelstemperatuur inmiddels -21 graden. John had een petje op, waardoor de sneeuw niet direct in zijn gezicht kwam. Ik had een muts op en mijn gezicht werd helemaal nat. Dat leverde door de wind schrale wangen op. Nog steeds waren we niet uit het veld te slaan. We zijn richting Times Square gelopen en daar was het bijzonder rustig. Natuurlijk liepen er mensen mensen rond, maar lang niet zo veel als op een 'normale' dag. Dat was een rare gewaarwoording. De mensen die er liepen, waren net als ons extra dik gekleed. Er waren zelfs mensen met skipakken en skibrillen op. Een beetje overdreven.... Maar ja, aan de andere kant zullen zij het iets warmer hebben gehad als wij, denk ik. Dat het heel erg koud was kon je wel zien aan de auto's. Daar hingen de ijspegels aan. John was echt een 'die hard', want hij bleef maar foto's maken. Als ik het even probeerde, dan voelde ik binnen een mum van tijd mijn handen niet meer. Ik ben onder een afdak gaan staan en heb genoten van wat ik allemaal zag. Mensen met koffers, die aan het ploeteren waren om vooruit te komen in de sneeuw. Reporters van het nieuws die verslag uitbrachten van de sneeuwstorm...het was allemaal erg leuk om te zien. Ondertussen waren mensen van de gemeente bezig om de voetpaden sneeuwvrij te maken. Dat hielp natuurlijk niet, want hier kon je niet tegenaan vegen. Het bleef maar vallen. Gelukkig stond ik droog en had ik mijn Ugg's aan, zodat ik in ieder geval geen koude voeten had. Zo af en toe kwam ik onder mijn schuilplaats vandaan en hebben we rondjes over Times Square gelopen. Ik was wel blij dat we een dag langer in New York zouden blijven. We hadden maandag nooit terug kunnen vliegen. Nu konden we tenminste genieten van de sneeuwstorm en de dag erna. Ik had dit niet willen missen. Ik heb Times Square nog nooit op deze manier gezien. Soms leek het wel een filmset.
We hebben het lang volgehouden op Times Square en we merkten dat we weer wat beweging nodig hadden. De kou trok in ons lijf en dan kun je maar beter lopen, zodat je bloedsomloop je weer wat warmte geeft. Op naar Rockefeller en 5th Avenue. Daar was het niet anders dan op Times Square. Rockefeller Center was verlaten. Een dag terug kon je hier over de koppen lopen, zeg maar. En nu? Nu was het stil... Op een enkeling na waren wij er alleen. Dat is toch wel heel erg gek, hoor. Via 5th Avenue zijn we uiteindelijk naar het hotel gelopen, want het werd echt te koud. We besloten om maandag lekker vroeg uit bed te komen, zodat we de wijken met sneeuw konden gaan bekijken. Wordt vervolgd dus...




Hieronder een slideshow van de foto's die we gemaakt hebben.

7 opmerkingen:

Wendy Jol zei

Wat mij jij geweldig mooie foto's. Een genot om te bekijken!!

Teleton zei

Mooie winterse tafereeltjes weer in een onwerkelijke omgeving. Mooi om NY ook zo eens me te maken.

Robert-Jan en Yvonne zei

Leuk je verhalen en je 'liefde' voor New York te lezen en te zien. Weer prachtig !

Car zei

Het lijkt inderdaad wel een filmset. Moet ondanks de kou fantastisch zijn om een keer meegemaakt te hebben.

Bianca zei

Gave foto's hoor en dat is natuurlijk wel heel apart om mee te maken die witte rustige straten. Eigenlijk vind ik dat leuker om te zien dan met al die mensen erop.

Petra zei

Wat een aparte ervaring daar in New York met een blizzard! Wij waren er een aantal jaren geleden net na een sneeuwval en berekoud, ik kan me helemaal voorstellen, dat het te koud was om te fotograferen.

Anoniem zei

Ik vind je foto's altijd erg mooi.
De zwart wit foto's zijn mijn favoriet!!

Elsje.