Amerika, the land of stars and stripes . The land of promise. The land of freedom. Voor ons…gewoon een geweldig vakantieland. Al vanaf 1993 komen we jaarlijks in Amerika. We hebben al vele rondreizen gemaakt en hebben ondertussen onze favoriete plekken waar we graag komen. Het ‘kriebelde’ al jaren….hoe zou het zijn om voor een paar jaar in Amerika te wonen? Nu, na zo veel jaar, is daar onze kans .

Daar waar wij al die jaren van hebben gedroomd is werkelijk geworden. Op 27 oktober 2009 zijn wij verhuisd naar Great Falls, Virginia. Een voorstad van Washington DC. We hebben daar bijna 4 jaar met veel plezier gewoond. Wat we echter niet hadden voorzien, is dat we naar Texas zouden verhuizen. Van een city life style naar een country life style... Our journey continues...

....en het gaat maar door! Vanaf half juli 2018 zullen wij wederom naar Amerika verhuizen voor een periode van 4 jaar. Back where we started...in the Washington DC area!

Deze site is bedoeld voor familie, vrienden, bekenden en andere geïnteresseerden. Op deze blog kunnen jullie vanaf nu alles lezen over ons leven aan de andere kant van de oceaan; oftewel 'Our life overseas'! Wij zouden het leuk vinden als je een berichtje of een reactie achterlaat.



maandag 15 juni 2009

Holland vs Amerika

Normaal loop ik er zo aan voorbij.....dan heb ik het over die typische "Hollandse prullaria'. Maar nu ik weet dat ik de komende jaren in Amerika ga wonen, vind ik het juist grappig. Lekker kitsch....je moet het dan ook met een knipoog zien. Dus wat kwam ik laatst tegen....? 'Delftsblauwe' klompjes. Ik kon ze niet laten liggen. Die krijgen een mooi plaatsje in ons nieuwe huis in Amerika. Een keukenschort in Delftsblauw lijkt me ook wel leuk. Die heb ik al eens gezien op internet. Eens kijken of ik daar nog aan kan komen. Gek eigenlijk hè. Alles wat voor ons zo gewoon was, ga je nu extra missen. De tuin waar we altijd op klagen. We hebben een tuin met veel snoeiwerk. Veel strakke lijnen, buxushagen etc. Gisteren waren we nog in onze tuin bezig en hoewel we het snoeiwerk niet zullen missen, ga ik nog vaak aan mijn gezellige tuin denken. De meeste tuinen (van de huurhuizen) die ik heb gezien, zien er zo maar sober uit. Gras en een deck en dat is het dan. Ik kan me voorstellen dat je als verhuurder niet wilt investeren in een tuin, maar voor de huurders zoals wij is het wel een gemis. Interesse in nog meer kitsch en nostalgie?...http://www.heimweenaarholland.nl/


Misschien sla ik nu helemaal door, maar ik heb ook al een portret van Koningin Beatrix voor ons prikbord uitgeprint. Die krijgt een mooi plaatsje naast Barack Obama! Wij gaan ons natuurlijk helemaal aanpassen aan het land waar we wonen, maar je moet nooit vergeten waar je vandaan komt. Voor ons het land waar je op je gemak naar een café kunt fietsen/wandelen voor een lekker biertje of een goed glas wijn, een kroketje uit de muur kunt trekken, nog even om een snelle boodschap bij de plaatselijke super kunt gaan, de typische Hollandse kneuterigheid, stamppot en grijze luchten, veel regen. Ach, in Amerika zal ik de auto moeten pakken om ergens een biertje te gaan drinken, het recept voor de kroketten niet vergeten mee te nemen, in één keer mijn boodschappen voor de gehele week halen, hamburgers ipv stamppot en de grijze luchten maken plaats voor de Indian Summer. Van voetbal naar football, van GTST naar ATWT, van euro naar dollar.....Het gaat gewoon helemaal goedkomen en mocht ik toch nog heimwee krijgen, dan zet ik toch de CD van Guus Meeus op met het liedje 'Brabant' en kijk ik even naar onze 'Bea' en mijn Hollandse nostalgische spulletjes. Ik hou erg van de grote wereld, waar Nederland een prachtig klein deeltje van is. Dat is het na een paar jaar nog steeds, daarom willen wij het leven in de USA nu ervaren!

11 opmerkingen:

Tjeerd en Kiki zei

Hee dank voor je reaktie op ons blog! Leuk dat je zelf ook naar de US of A komt. Voor ons is het geweldig, zo geweldig dat we onze greencard hebben en hier inmiddels bijna 8 jaar wonen. (kwamen ook als expat).
Heb je gezet bij mijn favorieten, kan ik je USA avonturen gaan volgen. Leuk!
Ik herken je delfts blauw/NL tik helemaal. Hadden wij eerst een 'koeien toilet' nu ben ik over op rood/wit/blauw etc. Leuk!!
Succes! Groetjes, Kiki

Petra zei

Hoi Natasja,
Bedankt voor je berichtje op mijn blog. Leuk dat jullie naar de Washington area komen!
Spannende periode. Dit wordt voor ons de vierde zomer in Amerika en vinden het er nog steeds heerlijk. Tuurlijk zijn er dingen die je zult gaan missen. (Zei zij die altijd riep, dat gedoe met dat missen van die Nederlandse eet gewoontes en die nu het hardste roept waarschijnlijk) Maar in deze moderne tijd met Skype, Internet en email, moet het te doen zijn hoor. Wens je heel veel succes met de voorbereidingen en heel veel geluk en dierbare momenten en mooie nog te maken herinnneringen in the USA!

Groetjes Petra

Petra zei

Afhankelijk van waar je hier gaat wonen kun je wel degelijk op de fiets of wandelend een biertje of wijntje gaan halen of bij de plaatselijke super langs. Wat dat betreft doet het in dit gebied veel Europeser aan, dan in andere gebieden van dit land.
Grappig, je plotselinge interesse in Delfts blauw, wij hebben er ook een aantal dingen van in huis. Vergeet ook de Nederlandse vlag niet!

Bianca (Hollandranch) zei

Wat grappig, datzelfde delfts blauwe spul wat we meegenomen hadden staat inmiddels bij meerdere buren in huis, die vinden het PRACHTIG. het land Nederland mis ik helemaal niet behalve wat zaken die ik graag mocht eten en hier niet te krijgen zijn en regen dat mis ook wel een beetje nu we hier onze 3e zomer ingaan. Wat Kasaka schrijft is zeker waar, wij zitten in een gebied wat 0.0 gehalte aan europese dingen heeft. Als je hier geen paarden een pickuptruck en een barn hebt hoor je er eigenlijk niet tussen ha ha
Bier drinken doen ze hier vanuit de toolbox van de pickup ;-) en van Obama is men hier niet echt gediend. Dat is wat wij zo leuk vinden aan de VS: die enorme verschillen

Natasja Valentijn zei

@Petra (Kasaka) Het ligt er inderdaad helemaal aan waar je gaat wonen. Het was ook een beetje met een knipoog geschreven. Maar als we in McLean gaan wonen, dan is de kans groot dat ik toch echt de auto moet pakken... De Nederlandse vlag hebben we al. Die hangen we hier aan het huis op de koninklijke feestdagen en gaat zeker mee naar Amerika.

Sylvia zei

Vergeet ook niet een paar Hollandse klompen voor bij de voordeur. Altijd leuk!
Sylvia

PS: "Blond" heeft trouwens van die leuke schorten met delftsblauw.

Bibi zei

Je pakt het goed aan! Ik had in Nederland niet zoveel met de Nederlandse cultuur maar ben wel blij met mijn pakken oliebollen mix en tubes mayonaise. Ik heb zelfs een Delftsblauwe vaas en een Hindeloopen thee box die ik nu erg waardeer.

USA2007 zei

Leuk stukje. Ja gek he...je dankt altijd van ik ga dingen niet missen, maar als het vertrek er dan staat aan te komen...
Hoe gaat het met de huizenjacht?

Sue in Orlando, FL

Annemiek zei

Bedankt voor je reactie op mijn blog. Ik was al eens stiekum op je blog komen kijken en het stond al bij mijn favorieten, maar had nog geen reactie achter gelaten.
Grappig dat je nu al die dingetjes aan het verzamelen bent. Zo ben ik ook. Alleen die koningin nog niet :)

DixieChick zei

Wat een leuk blog! Ik kwam er toevallig via Bibi's blog op, en vind je Nederlandse verzamelwoede erg herkenbaar! Ik heb hier ook 100% meer Delfts Blauwe dingen dan dat ik in Nederland ooit had :) Vergeet inderdaad de Nederlandse vlag niet, en een paar klompen; dat zijn altijd leuke ice-breakers met je buren.
Succes met alle planning!
Grts,
Judith

Miranda zei

Vergeet niet een flinke voorraadkast te vullen voor vertrek! Is ideaal als je na de eerste 5/6 weken na aankomst pas weer nederlandse boodschappen tegen komt! Maakt het gemis een stuk aangenamer! Vooral je dagelijkse Nederlandse ontbijtspulletjes .....Hier is alleen pindakaas en jam....En sla wat Europese sterke drank in. En volhouden dat het gewoon ingepakt moet worden! Sterkte bij deze GROTE stap!